Brödbak denna grå och regninga dag.

Är det som står på min att göra lista.

Sen jag köpte min hushållsmaskin så är det mycket lättare att bara sväng ihop ett bröd och ha lite lyx i vardagen att äta färskt och eget bakat bröd.

Idag blev det:

Yogabröd

Du Behöver:

25g jäst
5dl vatten
1msk honung
1msk salt
3,5dl ekologiska havregryn (Jag kör på vanliga eller fiber)
0,75dl ekologiska krossade linfrön
4,5 ekologiskt vetemjöl
---------------------------------
Diverse frön och kärnor (tex pumpa kärnor, salta solroskärnor, sesam eller linfrön)

Gör så här: Blanda jäst, salt och honung i det ljumna vattnet.
Rör ned övriga ingredienser och rör runt till en lös deg. NO HANDS!
Bara röra, du slipper allt kladd. Jäs 40min

Stjälp upp degen på en väl oljad ugnsplåt, som en rund bulle i mitten. Strö över de fröna du vill ha på ditt bröd.
Grädda i 175 grader i ungefär 30 min.


Det andra brödet jag skall göra heter

Gryningsbröd

Du behöver:


1liter filmjölk
1,5tsk bikarbonat
2dl mörk sirap eller brödsirap
1-2 tsk salt
5dl vetemjöl
5dl grahamsmjöl
3dl grovt rågmjöl
1dl solroskärnor el pumpakärnor
1dl linfrön
1dl russin
1dl nötter
--------------------------

0,5-1 näve med torkad frukt som aprikos, fikon, torkade hallon eller katrinplommon

Gör såhär:

Blanda ihop filmjöl, bikarbonat, sirap och salt i en rejäl bunke. Ner med vetemjöl,grahamsmjöl,
grovt rågmjöl, solrosfrön, linfrön, russin, nötter och den torkade frukten. Rör ihop till en skön smet.
Smörj och bröa två avlånga formar och fyll dem med denna underbara deg. Strö över lite vetemjöl, pumpakärnor och flingsalt. Snyggt som attan!
Grädda i 175grader i 90min. Täck med folie om det ser ut att brännas. Låt bröden vila i formarna, gärna ett par timmar. Njut med bregott, marmelad och ost.

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: mormor

Det låter gott!! Skall testa ditt recept en dag när jag har köpt min maskin! Skalar nu Stenkyrkaäpplen till äppelmos!!!

Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback